Löparteknik

Jag har nu varit på en träning på Friskis där vi fick lära oss lite om löparteknik! Jag var verkligen inte ensam om att vilja lära mig mer om det, utan vi var hela 140 löpsugna personer som ville höra allt om löpning! Jag måste säga att det var väldigt roligt att få lära sig lite om hur man fungerar och vad man ska tänka på när man är ute i löparspåret.

Det viktigaste som togs upp idag var att man i fotleden och vaden ska försöka att vara så avslappnad man bara kan. Många spänner vaden och även fotleden alldeles för mycket, vilket kan resultera i att man får ont. Det man ska tänka på är att man enbart "viker" benet rätt, det vill säga att du lyfter på benen, utan att göra höga benlyft, eller spark i baken när du springer, utan att du lyfter på benet så att foten hela tiden är under dig och parallell med ditt ben. 

Om man tar i för mycket, till exempel med att trycka ifrån bakåt då kommer man måsta bromsa upp med det andra benet i nästa steg som en följd på det förlängda steget, vilket i sin tur kan resultera i att man får ont i vader eller benhinnor. 

Trots att det givetvis är viktigt hur man landar med foten så är själva nedsättningen det inget man egentligen ska tänka på när man springer. Det är helt enkelt något som sker av sig själv och vi ska helt enkelt bara fokusera på att lyfta benet och att göra det på rätt sätt.

Om vi sedan vill springa snabbare så ska vi höja benen något och röra dem snabbare. Men vi ska alltså passa oss för att länga steget för mycket bakåt och framåt.



Vi fick själva springa en hel del och prova på olika övningar för att känna på hur det ska kännas när man springer rätt, hur det känns när man kommer ur balans och mycket annat. Väldigt roligt och lärorikt!

Kommentarer
Postat av: Papi

Mycket intressant och nyttig information att jobba med som löpare :)

2012-04-17 @ 22:41:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0